Eenvoudige taal
Internetpagina van de stad Jena.
Hier vindt u informatie in gewone taal.
Er is informatie voor
- bezoekers van Jena en
- inwoners van Jena.
En er is algemene informatie over de Internet∙site.
Hoe open ik de teksten in gewone taal?
Je opent de teksten in gewone taal met pop-up menu's:
Klik op de balk.
Dan ontvouwt de tekst zich.
En zo vouwt de tekst zich weer op:
Klik op de pijl uiterst rechts.
Opmerking over gemakkelijk taalgebruik
Eenvoudige taal is een zeer eenvoudige vorm van de Duitse taal.
Het heeft bepaalde regels.
Bijvoorbeeld, lange woorden worden geschreven
worden geschreven met een punt in het midden.
Het ziet er zo uit: Internet-seite.
Nu kun je het woord gemakkelijker lezen.
Deze teksten zijn beschikbaar in gewone taal:
1. informatie voor bezoekers van Jena
Gebäude und Denkmäler
Er zijn mooie oude gebouwen in Jena:
De oude stadhuis met de figuur: Schnapp∙hans.
Het stadhuis is een van de oudste stadhuizen van Duitsland.
Het heeft 2 verdiepingen
en een toren.
De toren heeft 8 zijden en een puntdak.
Aan de ene kant staat een prachtige klok.
U kunt hier ook elk uur een cijfer zien:
De Schnapp∙hans.
Hij probeert een gouden bal te vangen.
Dit wordt ook wel snatching genoemd.
Het stadhuis is vele malen verbouwd.
Er waren winkels op de begane grond.
Bijvoorbeeld bakkers.
Sint-Michielskerk (Stadt∙kirche St. Michael)
De grote kerk van St. Michael is een protestantse kerk.
Het duurde lang om de kerk te bouwen:
Ongeveer 200 jaar!
Er was een klooster direct achter de kerk.
Er was maar één weg naar het klooster:
Een doorgang onder het altaar in de kerk!
De doorgang is erg hoog.
Ongeveer zo hoog als twee mensen op elkaar.
Het gangpad is ook erg breed.
De doorgang is iets speciaals.
Er is nergens anders zoiets als dit.
Martin Luther preekte heel lang geleden in de kerk.
In de kerk ligt een grafsteen van Martin Luther.
Maarten Luther was een belangrijk persoon:
Hij stichtte de Protestantse Kerk.
Wat is er nog meer?
- Skun je de kerktoren beklimmen.
- In de zomer zijn er orgelconcerten in de kerk.
Stad
Vroeger was er een Stadt∙mauer (stadsmuur) rond Jena.
De muur had verschillende torens en poorten.
Vandaag is er nog een heel mooi stuk van de oude muur.
Er zijn ook nog 2 torens:
Johannis∙tor en Pulver∙turm.
Schiller-kerk
De dichter Friedrich Schiller is in deze kerk getrouwd.
Dat was meer dan 200 jaar geleden.
Sindsdien heet de kerk Schiller-kerk.
Er zijn ook enkele monumenten om de tijd van de nationaal-socialisten te herdenken.:
Stolper∙steine
Dit zijn kleine metalen plaatjes.
Ze zijn op de Bürger∙steig.
Ze herdenken Joodse mensen.
De nationaal-socialisten hebben deze mensen vermoord.
De Stolper∙steine staan voor huizen.
Het Joodse volk woonde het laatst in deze huizen.
Gedenksteen
Dit is een smalle, hoge steen.
Daarop staat informatie over Joden en dwangarbeiders in Jena.
In Jena zijn er ook enkele prachtige nieuwe gebouwen:
Zeiss Planetarium
Het Zeiss Planetarium is het oudste planetarium ter wereld.
Het heeft een grote koepel van beton.
De koepel is wit van binnen.
Er zijn 8 projectoren binnen.
De projectoren maken van binnenuit beelden op de koepel.
De projectoren werken gelijktijdig.
Ze tonen sterren en planeten op de koepel.
Het lijkt op de hele sterrenhemel.
Er is uitleg en muziek.
Het planetarium biedt verschillende evenementen aan
over het onderwerp sterren en planeten:
- Informatie evenementen en
- shows met lasers en muziek.
Sommige evenementen zijn voor kinderen en gezinnen,
andere voor volwassenen.
Alle evenementen zijn een geweldige ervaring.
Kom en zie ons!
JenTower met uitkijkplatform.
Het wordt uitgesproken: Jen∙tauer.
De JenTower is het oriëntatiepunt van Jena.
Het lijkt op een telescoop.
De toren is erg hoog.
Het is van glas aan de buitenkant.
Daarom schijnt het in het licht.
Je kunt de toren van verre zien.
In de toren is er
- een winkelcentrum
- kantoren
- een hotel
- een restaurant en
- een uitkijkplatform.
Het platform is elke dag open.
Van 10:00 tot 22:00 uur.
Wil je naar het uitkijkplatform?
Dan moet je een toegangskaartje kopen.
Kom naar Jena!
Maak een wandeling door de stad.
En kijk naar deze gebouwen en monumenten.
Misschien heb je een pauze tussendoor nodig?
Botanische tuin
Dan kunt u naar de Botanische tuin ga naar de Botanische Tuin.
Het is al vele honderden jaren oud.
Er zijn planten van over de hele wereld.
Er zijn bankjes voor een pauze.
Das kann man noch machen
De natuur beleven
Er zijn veel wandel- en fietspaden.
Bijvoorbeeld de Wander∙weg: Saale Horizontale.
Dit is een zeer lange Wander∙weg.
Het leidt door heel verschillende landschappen.
Bijvoorbeeld door weilanden en bossen.
Je kunt op verschillende plaatsen beginnen.
U kunt zelf de lengte van de wandeling bepalen.
Er zijn mooie uitzichtpunten onderweg.
Je hebt uitzicht op de stad Jena of grote landschappen.
Soms staat er een toren op een uitkijkpunt.
Misschien wilt u een toren beklimmen?
Dan heb je een nog beter zicht op Jena.
Op sommige uitkijkpunten is er een restaurant
en een gezellige biertuin.
Dan zijn er 4 avonturenpaden.
Dit zijn prachtige wandelroutes.
Ze leiden naar spannende bestemmingen.
Elk pad heeft een thema.
Er zijn verhalen en raadsels onderweg.
Er is een app voor je mobiele telefoon voor 4 avontuurlijke routes.
Je kunt het onderweg gebruiken.
U kunt de app hier downloaden:
- Google Play Store
- App Store
Plezier in het water
Je kunt naar een Frei∙bad of een Freizeit∙bad gaan.
Of misschien wil je gaan kanoën.
Kunst en cultuur
Er is genoeg te zien in Jena.
Je kunt bijvoorbeeld naar een museum gaan.
U kunt ook naar de Philharmoniezaal van Jena Philharmonic Hall.
Zo wordt het uitgesproken: Fil∙har∙moni.
Het grootste orkest van de deelstaat Thüringen speelt hier.
Het orkest is bekend over de hele wereld.
De muzikanten spelen stukken uit vele verschillende muziekgenres.
Het filharmonisch orkest heeft ook 3 koren.
Het programma is zeer interessant en gevarieerd.
Ga winkelen
Er zijn veel winkels in de buurt van de markt.
Bij slecht weer kunt u
door de winkelpassages lopen.
Het wordt zo uitgesproken: Einkaufs∙pa∙saschen.
Meerdere keren per jaar zijn er grote en interessante markten in Jena.
Bijvoorbeeld de Töpfer∙markt in de zomer.
En de kerstmarkt in de winter.
Eten en drinken
U vindt een goed aanbod van eten en drinken in Jena.
Er is eten uit de hele wereld.
Maar er is ook speciaal eten uit Thüringen.
Adresse für Informationen
Wil je Jena bezoeken?
Heb je een hotelkamer nodig?
Of wilt u meer informatie?
Het personeel van de Tourist-Information helpt u graag verder:
Jena toeristische informatie
Marktplein 16
07743 Jena
Telefoon: 0049 3641 498050
E-mail: tourist-info@jena.de
De Tourist Information heeft een Internet∙ site in moeilijke taal.
2. informatie voor inwoners van Jena
Service
Stadhuis van Jena
Dit is het adres van het stadhuis en vele kantoren van de stad Jena:
|
Stad Jena Op de Woede 15 |
Telefoon: 0049 3641 490 E-mail:info@jena.de |
Bürger∙service
Hier kunt u bijvoorbeeld het volgende doen:
-
Uw auto of aanhangwagen in- of uitschrijven of een nieuwe eigenaar aanmelden
-
een parkeervergunning voor bewoners aanvragen of verlengen
-
Een verklaring van goed gedrag aanvragen
-
JenaBonus aanvragen of verlengen
-
Vraag een Melde∙bescheinigung aan.
-
Op uw kentekenbewijs staat: U woont in Jena.
-
-
Een identiteitskaart aanvragen
-
Uw appartement in- of uitschrijven
-
Vraag een Parkausweis aan voor zwaar gehandicapten.
|
Dit is het adres: |
Hoe bereikt u de Bürger∙service: |
|---|---|
|
Burger Service Team Löbdergraben 12 07743 Jena |
Telefoon: 0049 3641 493714 E-mail:buergerservice@jena.de |
Informationen aus dem Rathaus
Heer burgemeester
De burgemeester van de stad Jena is Dr. Thomas Nitzsche.
De heer Nitzsche is lid van de FDP-partij.
Hij is getrouwd en heeft 2 kinderen.
Als burgemeester leidt hij het bestuur van de stad Jena.
Zijn plaatsvervanger heet Christian Gerlitz.
Hij is Burgemeester van de stad Jena en
Hij is burgemeester van de stad Jena en hoofd van de dienst stadsontwikkeling en milieu.
Dat betekent:
Hij is hoofd van de afdeling Stadt∙entwicklung und Umwelt.
Stadt∙rat (gemeenteraad)
Mensen van verschillende partijen ontmoeten elkaar in de Stadt∙rat.
De burgers van Jena kiezen de Stadt∙rat.
De Stadt∙rat maakt regels voor het bestuur.
En de Stadt∙rat beslist over belangrijke zaken voor de stad Jena.
Hier is een lijst van de leden van de Stadt∙rat.
Er zijn ook adressen en telefoonnummers.
Vertegenwoordiger voor mensen met een handicap
De vertegenwoordiger voor mensen met een handicap heet:
Marcus Barth.
De doelstellingen van zijn werk zijn:
-
Gelijke deelname van personen met een handicap aan de samenleving en in het leven van de samenleving en
-
Zelfbeschikking van personen met een handicap.
Dit zijn enkele van de taken van de heer Barth:
-
Begeleiding van mensen met een handicap en Het adviseren van familieleden van mensen met een handicap
-
De belangen van gehandicapten vertegenwoordigen
-
Verbeteringen op het gebied van huisvesting, werk en vrije tijd voor mensen met een handicap
-
Samenwerking met verenigingen en andere instellingen
-
Schrijfconcepten. Bijvoorbeeld over het gezamenlijk onderwijs aan kinderen met en zonder handicap.
|
Dit is het adres van Mr Barth: |
Hoe kunt u de heer Barth bereiken: |
|---|---|
|
Departement voor Gezin, Onderwijs en Sociale Zaken Commissaris voor personen met een handicap Am Anger 13 07743 Jena |
Telefoon: 0049 3641 494303 E-mail:marcus.barth@jena.de |
Migraties∙raad van advies
Migratie betekent immigratie.
Een adviesraad is een werkgroep.
In Jena wonen veel mensen uit andere landen.
Deze mensen kiezen de migratiebeirat.
De adviesraad komt een paar keer per jaar bijeen.
Tijdens de vergaderingen praten de leden over problemen in de stad Jena.
Ze zorgen ervoor dat:
-
De belangen van mensen uit andere landen in aanmerking worden genomen.
-
Deze mensen kunnen deelnemen aan de politiek.
Daarnaast doet het Migraties∙beirat suggesties aan de stad:
-
Dat is een goede beslissing over een kwestie.
-
Dit is een goede manier om iets te doen.
|
Dit is het adres: |
Hoe bereik je de Migraties∙beirat: |
|---|---|
|
Bureau voor migratie en integratie Saalbahnhofstraße 9 07743 Jena |
Telefoon: 0049 3641 492632 E-mail:neu@jena.de |
Arbeidsbureau van de stad Jena: Jenarbeit
Ben je werkloos?
Schrijf je dan in bij Jenarbeit.
Hier kunt u bijvoorbeeld Arbeitslosen∙geld II.
De begeleiders helpen je ook bij het vinden van werk.
|
Dit is het adres: |
Hoe kom je bij het arbeidsbureau? |
|---|---|
|
jenarbeit Stadtrodaer Straße 1 07749 Jena |
E-mail:jenarbeit@jena.de |
Informationen für Eltern von kleinen Kindern
Vroegtijdige hulp
Dit zijn diensten voor
-
individuen of koppels die binnenkort een kind krijgen
-
Gezinnen met kinderen van 0 - 3 jaar.
Zij kunnen
-
Advies
-
informatie en
-
haal hulp.
Bijvoorbeeld, iemand komt en laat ze zien:
Zo zorg je voor een baby.
Of iemand komt
en helpt hen voor hun kind te zorgen.
| Dit is het adres: |
Hoe bereik je Vroege Hulp: |
|---|---|
|
Speciaal sociaal team Am Anger 13 |
Telefoon: 0049 3641 492783 E-mail:fruehehilfen@jena.de |
Kinderopvang voor kleine kinderen
Misschien heeft u kinderopvang nodig voor uw jonge kind.
Er staat informatie op ons kleuterschoolportaal.
U kunt uw kind daar ook inschrijven.
Dit is de link.
Een korte uitleg:
Er zijn 2 mogelijkheden voor de opvang van jonge kinderen.
1. kinderdagverblijf.
Dit is een voorziening voor veel kinderen.
Kinderen van 0 - 6 jaar gaan naar de faciliteit.
Ze worden verzorgd door gespecialiseerd personeel.
Ouders moeten een vergoeding betalen voor de Kinder∙tagesstätte.
Misschien heeft u nog vragen over dagverblijven?
Of heb je hulp nodig bij de registratie?
Dan kunt u contact met ons opnemen.
|
Dit is het adres: |
Zo kunt u ons bereiken: |
|---|---|
|
Bureau Jeugdzorg Stad Jena Am Anger 13 07743 Jena |
Telefoon: 0049 3641 492721 of 0049 3641 492620 E-mail: kitaportal@jena.de |
2. Kinderdagverblijf
Een dag moeder of een dag vader
zorgt voor sommige kinderen in hun eigen huis.
De oppas heeft vooraf een cursus gevolgd.
eerder een cursus heeft gevolgd.
In de cursus heb je geleerd:
Zo werkt de dagopvang.
Ouders moeten een vergoeding betalen voor dagopvang.
De kinderen bij een Tages∙mutter of Tages∙vater zijn 0 - 3 jaar oud.
Vanaf 3 jaar gaan alle kinderen naar een Kinder∙tagesstätte.
Heeft u nog vragen over kinderopvang?
Neem dan contact met ons op.
|
Dit is het adres: |
Hoe kunt u ons bereiken: |
|---|---|
|
Bureau Jeugdzorg Stad Jena Am Anger 13 07743 Jena |
Telefoon: 0049 3641 492726 of 0049 3641 492750 of 0049 3641 492728. |
Informationen für Eltern von Schul∙kindern
We hebben een boekje gemaakt in gemakkelijke taal:
Scholen in Jena.
Daarin vindt u
-
Informatie over alle soorten scholen in Jena
-
Andere informatie over scholen
-
Adressen van scholen in Jena
Dit is de link naar het boekje.
Heb je vragen over school?
Wilt u uw kind inschrijven?
Neem dan contact met ons op.
|
Dit is het adres: |
Zo kunt u ons bereiken: |
|---|---|
|
Jena schoolbestuur Op de Woede 13 07743 Jena |
Telefoon: 0049 3641 4926 00 e-mail:schulverwaltung@jena.de |
Informationen für Senioren
Advies over zorg
Hier kunt u informatie krijgen over
-
Care∙grade
-
Zorg thuis
-
zorg en
-
andere hulp biedt.
|
Dit is het adres: |
Hoe kunt u ons bereiken: |
|---|---|
|
Zorgsteunpunt Jena Goethestrasse 3b 07743 Jena |
Telefoon: 0049 3641 507660 |
Advies over wonen en technologie
Misschien heb je in je flat gewoond
of je huis.
Vroeger paste alles goed.
Nu ben je ouder.
Plotseling zijn er barrières in je huis.
Het is bijvoorbeeld moeilijker voor u om trappen te lopen.
Wij kunnen u adviseren over de verbouwing van uw flat of huis.
En op technische hulpmiddelen.
Zodat er geen belemmeringen meer zijn in uw flat of huis.
Dan kun je daar blijven wonen.
Maar misschien wil je liever verhuizen.
Dan kunnen wij u adviseren over huisvesting∙ mogelijkheden voor senioren.
|
Dit is ons adres: |
Hoe kunt u ons bereiken: |
|---|---|
|
Wohnberatung Bij het zorgsteunpunt in Jena Goethestrasse 3b 07743 Jena |
Telefoon: 0049 3641 507508 e-mail:kontakt@wohnberatung-jena.de |
Seniorenvertegenwoordiger
De seniorenvertegenwoordiger van de stad Jena heet Franziska Wächter.
Zij adviseert mensen en instellingen.
Het gaat om structuren en diensten op het gebied van geriatrische zorg.
Ze steunt ook de Adviesraad voor Senioren.
Adviesraad voor senioren
Een adviesraad is een werkgroep.
De Senioren∙adviesraad vertegenwoordigt de belangen van ouderen.
De adviesraad zorgt ervoor dat
-
Er wordt rekening gehouden met de belangen van ouderen.
-
Senioren kunnen deelnemen aan de politiek.
De adviesraad adviseert de Stadt∙rat en de Stadt∙verwaltung.
|
Dit is het adres van de Seniorenvertegenwoordiger: |
Hoe mevrouw Wächter te bereiken: |
|---|---|
|
Ministerie van Gezin, Onderwijs en Sociale Zaken Ouderenwelzijn∙planner Lutherplatz 3 07743 Jena |
Telefoon: 0049 3641 494643 E-mail:franziska.waechter@jena.de |
Informationen über Veranstaltungen in Jena
Evenementen
Er zijn veel en interessante evenementen in Jena.
Sommige zijn barrièrevrij.
Wilt u een barrièrevrij evenement bijwonen?
Klik dan hier.
U komt dan op de internetpagina met de evenementen.
Bovenaan zie je dit:
Klik op: Zoeken.
Dan wordt een zoekveld geopend.
Voer dit woord in: drempelvrij.
Klik op: Zoek resultaten.
Nu kunt u barrièrevrije evenementen en plaatsen zien.
Informationen zum Thema Kultur
Er zijn verschillende theaters, musea en dergelijke in Jena.
Theaterhaus Jena
Het Theaterhaus Jena is drempelvrij voor rolstoelgebruikers.
Maar we moeten uw bezoek bij ons organiseren.
Vertel ons daarom de dag en het tijdstip van uw bezoek.
Kom op de dag van uw bezoek naar de ingang
achter achter het Theaterhuis.
Het is in het Schillergäßchen.
Iemand zal daar wachten om je te helpen.
| Dit is ons adres: |
Zo kunt u ons bereiken: |
|---|---|
|
Theaterhaus Jena Schillergäßchen 1 07745 Jena |
E-mail: tickets@jena.de |
Informationen zum Thema Gesundheit
Specialist∙Gezondheidsdienst
De stad Jena heeft een gezondheidsdienst.
Het geeft informatie en advies over gezondheid.
De dienst voert ook inspecties uit:
Worden de regels en wetten inzake gezondheid nageleefd?
De Fach∙dienst is verantwoordelijk voor de bescherming van de gezondheid
van alle mensen in Jena.
|
Dit is het adres: |
Hoe bereikt u de Fachdienst: |
|---|---|
|
Gespecialiseerde gezondheidsdienst Lutherplatz 3 07743 Jena |
Telefoon: 0049 3641 493136 e-mail:gesundheitsamt@jena.de |
Coronavirus
Informatie over het Corona-virus in gewone taal vindt u hier.
Begeleiding voor volwassenen
Mevrouw Hofmann - Coördinator psychiatrie en verslavingszorg
Hier kunt u informatie krijgen over
-
de aangeboden hulp en
-
zelfhulpgroepen voor mensen in crisis en met psychische aandoeningen. met mentale ziektes.
U kunt ook een afspraak maken voor begeleiding bij de Sociaal-psychiatrische Dienst.
De begeleidingskosten geen geld.
De begeleiding is op kantoor
of bij u thuis.
Als je wilt,
de begeleiding is anoniem.
Dat betekent:
Je vertelt ons niet niet je naam.
|
Dit is het adres: |
Zo kunt u de specialistische dienst bereiken: |
|---|---|
|
Sociaal Psychiatrisch Dienstteam Lutherplatz 3 07743 Jena |
Telefoon: 0049 3641 493177 E-mail:hofmannc@jena.de |
Inschrijving
Gaat uw kind naar school?
Dan moet hij of zij een medisch onderzoek ondergaan voordat de school begint.
Dit is de verantwoordelijkheid van de Kinder en Jeugd Medische Dienst.
Artsen controleren de ontwikkeling van het kind:
-
Gaat het goed met het kind?
-
Kan hij of zij naar school of zou het beter zijn om beter in de kleuterschool blijven?
-
Heeft het kind hulp nodig? Bijvoorbeeld een bril.
-
Of heeft het kind steun nodig?
De artsen zullen hierover een rapport schrijven.
U kunt online een afspraak maken voor het onderzoek.
Heeft u vragen over de inschrijving?
Of heb je hulp nodig bij de registratie?
Bel ons dan.
Ofwel dinsdag 10:00 - 12:00 of
Donderdag 14:00 - 16:00 uur.
Telefoon: 0049 3641 493282 of 0049 3641 493126
Of schrijf een e-mail:
E-mail: einschulungsuntersuchung@jena.de
Informationen zum Thema Wohnen
Wohnberechtigungsschein beantragen
Was ist ein Wohn·berechtigungs·schein?
Ein Wohn·berechtigungs·schein, kurz WBS, ist ein Bescheid.
Mit einem WBS können Sie eine Wohnung mieten,
für die es bestimmte Regeln gibt.
Diese Regeln sorgen für eine günstige Miete.
Auch Personen mit wenig Geld können sich dann diese Wohnungen leisten.
Man nennt diese Wohnungen »Sozial·Wohnungen«.
Ein WBS ist ein Jahr lang gültig.
Ein Jahr lang können Sie mit dem WBS eine »Sozial·wohnung« suchen.
Danach können Sie einen neuen WBS bekommen.
Wenn Sie in einer Sozial·wohnung wohnen,
brauchen Sie keinen neuen WBS.
Wer kann einen WBS bekommen?
Einen WBS bekommen Menschen, die nicht so viel verdienen.
Wie viel jemand verdienen darf,
steht im Thüringer Wohnraum·förder·gesetz.
Sie können Ihr Einkommen mit dem Einkommens·rechner prüfen.
Oder wir prüfen Ihr Einkommen für Sie.
Schicken Sie uns dafür Ihren Antrag und Ihre Unterlagen.
Oder kommen Sie persönlich zu uns:
Kontakt Team Wohnen und Quartierentwicklung
Studierende / Auszubildende
Sie studieren in Jena.
Oder Sie machen Ihre Ausbildung in Jena.
Dann können Sie den WBS beantragen.
Senden Sie uns dafür einen Nachweis für die Ausbildung oder das Studium.
Wohn·gemeinschaften erhalten keinen WBS.
Migranten
Sie sind Bürger von einem Land in der Europäischen Union, kurz EU.
Oder Sie haben eine Aufenthalts-Erlaubnis in Deutschland,
die noch für ein Jahr oder länger gilt.
Dann können Sie einen WBS beantragen.
Sie sind Asyl·bewerber.
Dann bekommen Sie keinen WBS. Es ist nicht sicher,
wie lange Sie noch in Deutschland sind.
Wie füllt man den Antrag für den WBS aus?
Bitte füllen Sie das Antrags·formular in Druckschrift aus
oder am Computer.
Schreiben Sie in die Felder etwas hinein,
wo Sie eine Information geben können.
Wenn etwas nicht auf Sie zutrifft,
dann lassen Sie dieses Feld frei.
Es gibt auch Kästchen zum Ankreuzen.
Sie kreuzen ein Kästchen nur an,
wenn die Information rechts neben dem Kästchen auf Sie zutrifft.
Wenn Sie das Antrags-Formular fertig ausgefüllt haben,
dann unterschreiben Sie auf der letzten Seite.
Sie müssen auch die Datenschutz·hinweise unterschreiben.
Wer auf dem Antrag steht und Geld bekommt,
muss eine Einkommens·erklärung ausfüllen.
Bei der Einkommens·erklärung kreuzen Sie Ja an,
wenn Sie die Art von Einkommen bekommen.
Sie kreuzen Nein an, wenn Sie die Art von Einkommen nicht bekommen.
Für jedes Einkommen brauchen wir einen Nachweis.
Das kann der Bescheid vom Jobcenter sein
oder die Lohnzettel der letzten 12 Monate.
Am Ende der Einkommens·erklärung müssen Sie unterschreiben.
Brauchen Sie Hilfe bei Ihrem WBS-Antrag?
Dann kommen Sie zu uns oder rufen Sie uns an:
3. Informatie over deze Internet∙ site
Erklärung: So können Sie die Internet∙seite benutzen
Wij leggen hier de Start∙side uit.
Bovenaan de pagina staat onze logo.
Je ziet het op elke pagina.
U kunt op het logo klikken.
Dan komt u altijd terug op de Start-pagina.
In de rechtermarge staat
Misschien heb je een noodgeval?
Voorbeelden:
-
Er is een brand of
-
U bent uw EC-kaart kwijt.
Klik dan hier.
U ziet dan een lijst met belangrijke telefoonnummers voor noodgevallen.
Daarnaast staat dit veld:
De Internet∙ site is in het Duits.
U kunt hier echter ook een andere taal kiezen.
Nu komt er een rij woorden.
Dit is een menu.
Dit is zoiets als de inhoudsopgave van de Internet∙ site.
U ziet dit teken naast de woorden: &.
Het bord luidt als volgt: en.
Je kunt op elk woord klikken.
Dan kom je bij verschillende onderwerpen.
Dan komt er een foto-show.
In het midden van de foto's staat de zoekfunctie:
Ben je op zoek naar informatie?
Schrijf daar dan een woord.
Druk nu op de Enter-toets op uw computer of klik op het vergrootglas.
of klik op het vergrootglas.
Nu zie je alle informatie over het woord.
Misschien wil je nieuwe informatie over Corona.
Klik dan hier:
Hierna volgen foto's met de kopjes
-
Informatie en
-
Nieuws van het stadhuis.
Je kunt op elke foto klikken.
Dan krijg je meer informatie over het onderwerp.
Nu zijn er veel foto's.
In elke foto staat een woord.
Dat is het thema.
Als je op de foto klikt,
krijg je informatie over het thema.
Nu komt dit blok:
Beeldblok unte stad
-
Eigen ondernemingen
-
Hier vindt u bedrijven uit de stad Jena.
-
-
Gezondheid en Stadhuis
-
Hier vindt u informatie over actuele en belangrijke onderwerpen.
-
Daarnaast staat dit:
-
Druk op
-
Hier zijn de namen en telefoonnummers van het personeel.
-
Hier kunt u informatie vragen voor de pers.
-
-
Newsroom
-
Dit wordt uitgesproken: Nijus ruhm.
-
Hier vindt u korte teksten met de laatste informatie uit Jena.
-
-
Kaartportaal
-
Dit is een nieuwe Internet∙ site.
-
Hier vindt u kaarten van Jena.
-
-
Bouwplaatsen
-
Hier zie je:
-
Deze Bau∙stellen bestaan in Jena.
-
-
Gegevensbescherming
-
Hier staat het:
-
Dit is wat we met uw gegevens doen.
-
-
Afdruk
-
Er staat op wie de pagina gemaakt heeft.
-
Dan is er een donkerblauw veld.
Daar is ons adres.
Daarnaast staat dit:
beeld sociale media, stad
Dit zijn de tekenen voor sociale media aanbiedingen.
Het wordt zo uitgesproken: Soschijel Midia
Op sociale media hebben we onze eigen pagina's.
Je kunt op de borden klikken.
Dan kom je op deze pagina's.
Dit is de laatste rij woorden op de pagina:
beeld bodem, voettekst, stad
-
Neem contact op met
-
Als u hier klikt
-
gaat er een formulier open.
-
Daarmee kun je een tekst naar ons schrijven.
-
-
Afdruk
-
Er staat op wie de pagina gemaakt heeft.
-
-
Toegankelijkheid
-
Hier leggen we het uit:
-
Deze delen van de Internet∙ site zijn drempelvrij.
-
En dit deel van de Internet∙ site zijn nog niet niet barrièrevrij.
-
-
Privacybeleid
-
Het staat hier:
-
Dit is wat we met uw gegevens doen.
-
En je hebt deze rechten.
-
-
Beeldrechten en copyright
-
Het laatste woord wordt zo uitgesproken: Koppi reit.
-
Hier is een lijst met foto's van de Internet∙ site.
-
Bij elke foto staat:
-
Deze persoon nam de foto.
-
-
Instellingen voor gegevensbescherming aanpassen
-
Wij verzamelen gegevens van u via het internet.
-
Hier kunt u instellingen maken voor de Internet∙ site.
-
Dit laat je beslissen:
-
We kunnen deze gegevens gebruiken.
-
Erklärung: Diese Barrieren gibt es noch auf der Internet∙seite
Uitleg over de barrière∙freity
De stad Jena is verantwoordelijk voor deze website.
Deze verklaring over barrièrevrije toegang is van toepassing op
- de website van de stad Jena en
- naar alle subpagina's van deze website.
Er zijn verschillende wetten die stellen:
Alle mensen moeten pagina's op het internet goed kunnen lezen.
Hier in Thüringen gelden deze wetten:
-
Regel EU 2016/202 van de Europese Unie
-
Wet van Thüringen inzake drempelloze toegang tot het internet.
-
Afkorting: ThürBarrWebG
-
-
Verordening van Thüringen inzake toegankelijke informatietechnologie.
-
Afkorting: ThürBITVO
-
In de tekst op deze pagina leggen we uit:
Sommige delen van deze Internet∙ site zijn nog niet drempelvrij.
Maar we werken eraan.
Zodat binnenkort alle mensen de internetpagina goed kunnen lezen.
1. deze delen van de Internet-site zijn nog niet barrièrevrij.
-
Video's:
-
Er is geen beschrijving van de video's.
-
Dat betekent:
-
Er is geen tekst om te lezen en geen tekst om te horen.
-
-
Blinden gebruiken een computerprogramma om tekst op het internet te lezen.
-
Tabellen op onze pagina kunnen niet door het computerprogramma worden gelezen.
-
-
We maken soms video's
-
die je meteen op het internet kunt zien.
-
Bijvoorbeeld de vergaderingen van de gemeenteraad.
-
Helaas is er geen tekst om deze te lezen.
-
Dat zouden we graag doen.
-
Maar daar hebben we niet genoeg geld voor.
-
2. beoordeling van internetpagina's en verklaring van toegankelijkheid
Wij hebben de drempelvrije verklaring zelf opgesteld.
Wij hebben hiervoor een bekende Test∙methode gebruikt.
Wij hebben dit gedaan op 21 oktober 2020.
Wij hebben de aangifte op 21 oktober 2020 gecontroleerd.
3. informatie aan ons
Nog andere problemen gevonden op de Internet∙ site?
Dat wil zeggen:
Er zijn meer onderdelen,
die niet toegankelijk zijn?
Dan kunt u het ons vertellen of schrijven.
Dit is ons adres:
Stad Jena
Dienst Pers en Public Relations
Am Anger 15
07743 Jena
Telefoon: 0049 3641 49-2012
E-mail: chefredakteur@jena.de
4. tenuitvoerleggingsprocedures
Je denkt misschien:
Ik heb een nadeel.
Omdat ik deze Internet site niet goed kan lezen.
Of je denkt:
Ik schreef een probleem aan de stad Jena.
Maar het antwoord was niet goed.
Dan kun je klagen.
En u kunt een klacht indienen bij de staatscommissaris voor gehandicapten:
Joachim Leibiger
Werner-Seelenbinder-Strasse 6
99096 Erfurt
Telefoon: 0049 3641 73811741
E-mail:vz_bmb@tmasgff.thueringen.de
Deze tekst is een samenvatting in eenvoudige taal.
Maar alleen de tekst over Barriere∙freiheit in Schwerer Sprache is van toepassing.
Bijvoorbeeld in de rechtbank.